Egzamin ósmoklasisty 2020 odbędzie się od 21 do 23 kwietnia. 21 kwietnia zostanie przeprowadzony egzamin z języka polskiego, 22 kwietnia – z matematyki, 23 kwietnia – z języka obcego nowożytnego. Drugi termin egzaminu, dla tych uczniów, którzy nie będą mogli zdawać w kwietniu, wyznaczono na 1-3 czerwca.
Wszystkie egzaminy rozpoczynają się o godzinie 9.00.
Wyniki egzaminu ósmoklasisty uczniowie poznają 19 czerwca.
Egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego w odniesieniu do wybranych przedmiotów nauczanych w klasach I–VIII. Po raz pierwszy egzamin został przeprowadzony w roku szkolnym 2018/2019.
Do egzaminu ósmoklasisty przystępują:
Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.
W latach 2019–2021 ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:
Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, ukraińskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Od roku 2022 ósmoklasista przystępuje do egzaminu z czterech przedmiotów obowiązkowych, tj.:
Egzamin odbywa się w kwietniu. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpi do egzaminu w tym terminie, przystępuje do niego w czerwcu.
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:
Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu matematyki również linijkę.
Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także przynosić i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
W arkuszu egzaminacyjnym z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź).
Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów.
W dniu zakończenia roku szkolnego każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty. Na zaświadczeniu podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu.
Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń zdobył za zadania z danego przedmiotu.
Wynik centylowy to odsetek liczby ósmoklasistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z egzaminu z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż zdający.
Na przykład uczeń, który z języka polskiego uzyskał 78% punktów możliwych do zdobycia (wynik procentowy), dowie się z zaświadczenia, że wynik taki sam lub niższy uzyskało 73% wszystkich zdających (wynik centylowy), co oznacza, że wynik wyższy uzyskało 27% zdających. Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z wynikami uczniów w całym kraju.
Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO
Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia nie później niż do 30 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin, składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację o przystąpieniu do egzaminu z jednego z języków obcych nowożytnych, którego uczeń uczył się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego. Osoby pełnoletnie składają taką deklarację samodzielnie.
Uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej lub laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, organizowanych z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty jest zwolniony z egzaminu z danego przedmiotu. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem z przedmiotu najwyższego wyniku.
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni, niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym, oraz uczniowie, o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe(cudzoziemcy) przystępują do egzaminu ósmoklasisty w warunkach i/lub formach dostosowanych do ich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące dostosowań są ogłaszane w komunikacie o dostosowaniach.
KOŁO MATEMATYCZNE KLASA II A
Uczniowie z klasy II a, zainteresowani matematyką, uczęszczają raz w tygodniu na dodatkowe zajęcia z matematyki prowadzone przez Bożenę Krawczyk – Matysek. Podczas tych zajęć rozwiązują zadania, bawią się i grają w różne w gry, konstruują, a także uczą się wykorzystywać matematykę w praktyce. Dodatkowo korzystają z programu komputerowego zakupionego przez szkołę „ Zdobywcy wiedzy”. Dzieci z tej klasy biorą również udział w Małej Lidze Matematycznej, gdzie odnoszą sukcesy.
,
,
Koło matematyczne dla chętnych uczniów odbywa się raz w tygodniu – w czwartki na piątej godzinie lekcyjnej w sali nr 13. Są to zajęcia pozalekcyjne, skierowane do uczniów, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowanie tym przedmiotem. W trakcie ich trwania uczestnicy zajęć rozwijają swoją wyobraźnię oraz umiejętność twórczego i logicznego myślenia. Jednocześnie przygotowują się do różnych konkursów matematycznych.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
W szkole odbywają się zajęcia logopedyczne, w których uczestniczą uczniowie klas 0 - IV. We wrześniu przeprowadzane są przesiewowe badania logopedyczne, które kwalifikują uczniów na zajęcia. Dzieci, pod kątem logopedów, ćwiczą prawidłową wymowę, uczą się mówić poprawnie i wyraźnie. Wykonują różne ćwiczenia: słuchowe, ortofoniczne, rytmiczne. Usprawniają również narządy mowy i artykulacji: język, wargi, podniebienie miękkie, żuchwę. Ponadto kształcą też spostrzegawczość i koncentrację, grając w gry edukacyjne lub rozwiązując łamigłówki.
Logopedzi pracujący w szkole: Bożena Krawczyk – Matysek i Dorota Galej – Mazur.
Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.
UKS „Jedynka" został założony w 1999r roku przy Szkole Podstawowej nr 1 w Białej Podlaskiej. Klub posiada sekcję tenisa stołowego dziewcząt i chłopców, piłki nożnej dziewcząt i chłopców, a także piłki ręcznej dziewcząt i pływania. Zajęcia prowadzą nauczyciele wychowania fizycznego mgr Renata Szydłowska, mgr Małgorzata Kapela i mgr Renata Pieńkowska. Zajęcia sekcji obejmują treningi na boisku sportowym „Orlik 2012”, salce gimnastycznej oraz hali sportowej. Klub rozwija zainteresowania sportowe u uczniów, a także podnosi na wyższy poziom stan zdrowia i sprawność fizyczną .
Decyzją Zarządu Klubu z dnia 20 grudnia 2018 roku został wybrany nowy Zarząd Klubu UKS "Jedynka"
Małgorzata Kapela - Prezes Klubu
Renata Szydłowska - Wiceprezes Klubu
Renata Pieńkowska - Członek Klubu
Klub jest organizatorem oraz współorganizatorem obozów rekreacyjno - sportowych zimowych oraz letnich .